FACEBOOK A KONKURENCE

 

 

Konkurenční prostředí na Facebooku.

Sociální sítě jsou v dnešní době běžnou součástí života většiny populace a mnoho firem a společností je využívá také pro podnikání. V tomto článku se věnujeme Facebooku, v rámci sociálních sítí již dlouhou dobu tou nejrozšířenější a zřejmě nejznámější. Věděli jste, že samotný název Facebook vznikl podle letáčků, zvaných „Facebooks“? Tyto letáčky dostávají studenti prvních ročníků na univerzitách ve Spojených státech a usnadňují jim tak seznamování mezi sebou. Tato myšlenka je v podstatě základem pro Facebook, jak ho známe dnes. Sbližuje a propojuje lidi a komunity mezi sebou, stejně jako může sbližovat firmy a jejich stávající nebo potenciální zákazníky. Možností je v tomto ohledu skutečně spoustu a jde jenom o to umět je efektivně a cíleně využít.

Firmy dnes Facebook běžně používají jako platformu pro prezentaci, marketingový nástroj nebo podporu při prodeji. V rámci prezentace firmy nebo značky můžeme vyjmenovat hned několik výhod. Mezi ty nejpodstatnější patří možnost oslovovat zákazníky zajímavým obsahem s využitím grafiky a jiných moderních prvků. Dále také rychlá a efektivní komunikace s možností vyřizování dotazů nebo třeba reklamací, navíc v prostředí, které uživatelé dobře znají. Facebook nabízí prostředí, kde se přirozeně šíří informace. Pokud firma nabízí zajímavý a užitečný obsah či produkt, velmi snadno a rychle se může dostat do povědomí velkého množství lidí.

Stejně tak jak je přirozená konkurence mezi lidmi a firmami v reálném životě, tak se konkurence nevyhýbá ani virtuálnímu hřišti na Facebooku. Známé pravidlo říká, že jde-li o konkurenci, základem úspěchu je být vždy o krok napřed. Pokud se jako firma chcete na Facebooku rozvíjet a posouvat, je důležité znát strategii svého konkurenta. Platí to třeba u správného cílení a nastavení reklam, obsahu a kreativity příspěvků nebo způsobu komunikace. Je celkem logické, že cílová skupina Vašich konkurentů se může překrývat s tou Vaší a je tedy vhodné se na to zaměřit.

Asi se shodneme, že přesné kopírování taktik konkurenta nemá smysl. Ovšem sledování a analýza může být při správném využití pro Vaše podnikání naopak klíčová. Prvním krokem by zde mělo být sestavení seznamu konkurentů, které chcete mít v hledáčku. To při možnostech vyhledávání a použití jiných nástrojů není na Facebooku žádný problém. Je třeba mít na paměti, že větší počet sledovaných konkurentů automaticky neznamená větší šanci oslovit širší okruh potenciálních uživatelů / zákazníků. Je dobré se spíše zaměřit na pár nejrelevantnějších a udržovat o nich aktuální informace. Průběžně zjišťovat, na co fanoušci jiné stránky reagují a o jaký typ příspěvků jeví největší zájem. Díky tomu jste potom schopni připravit podobný obsah, vhodně nastavit cílení reklam a zvýšit tak své šance na úspěch.

Co se týče konkrétních analytických nástrojů, existuje jich celá řada od těch jednodušších, až po více komplexní. Velmi vhodným je v tomto ohledu nástroj „Stránky pro srovnání“, který porovnává výkonnost Vaší stránky a příspěvků s Vámi navolenými konkurenty a poté ukáže, na jaké pozici se v daném seznamu nacházíte. Také se dozvíte důležité údaje, jako je celkový počet fanoušků, příspěvků a interakcí za dané časové období. Díky těmto a dalším informacím pak přizpůsobení následné strategie závisí jenom na Vás.

 

„Poznejte svou konkurenci. Vyhněte se jejich silným a využijte jejich slabé stránky.“
~Jack Trout

Avarita-facebook